Mία θεωρητική πραγματεία για την έννοια της Δημοκρατίας
*Από το βιβλίο Metapolitics, Verso, 2005. *Το κείμενο μετέφρασε και επιμελήθηκε ο Αντώνης Μπαλασόπουλος. Σήμερα, η λέξη «δημοκρατία» είναι το βασικό μέσο οργάνωσης της συναίνεσης. Είναι μία λέξη που υποτίθεται πως ενώνει την κατάρρευση των σοσιαλιστικών κρατών, τη δυνητική ευμάρεια που απολαμβάνουν οι χώρες μας, και τις ανθρωπιστικές σταυροφορίες της Δύσης. Στην πραγματικότητα, η λέξη […]
Ισραήλ και παγκόσμια Ακροδεξιά
Ακροδεξιά και αντισημιτισμός Είναι κοινός τόπος πως οι ακροδεξιοί είναι αντισημίτες. Τόσο ισχυρή είναι αυτή η σύνδεση στην κοινή φαντασία ώστε συνήθως οι αντισημιτικές απόψεις ή συμπεριφορές ενός προσώπου να θεωρούνται υπεραρκετή απόδειξη των ακροδεξιών του πεποιθήσεων, ενώ συχνά όταν ένα πρόσωπο ή κόμμα αποκαλείται ακροδεξιό συχνά προστίθεται «και αντισημιτικό», ωσάν αυτές οι δυο […]
Η χαρά του γίγνεσθαι-ζώο
Σε λίγες ημέρες θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Επέκεινα το βιβλίο του καθηγητή νευρολογίας (Πανεπιστήμιο «Vita e Salute» του Μιλάνου) Massimo Filippi Ζητήματα είδους (μτφ. Παναγιώτης Τσιαμούρας»), το οποίο πραγματεύεται το ζήτημα των ανθρώπινων και μη ανθρώπινων σωμάτων από μία βαθιά πολιτική και φιλοσοφική ματιά –όχι μόνο μακριά από τη mainstream ζωοφιλία του σαλονιού και […]
Ελληνικός Κομμουνισμός: Μια διεθνική Ιστορία (1912-1974)-Μια συζήτηση με τον Κωστή Καρπόζηλο.
Στην εκπομπή αυτή της σειρά Συζητήσεις με το Jacobin Greece μιλάμε με τον Ιστορικό Κωστή Καρπόζηλο για το τελευταίο του βιβλίο με τίτλο, Ελληνικός Κομμουνισμός: Μια διεθνική Ιστορία (1912-1974). Ειδικότερα, συζητάμε για την προσέγγιση της διεθνικής ιστορίας που υιοθετεί το βιβλίο ως οπτική ανάλυσης, την έμφαση που δίνει στις ιστορίες των ανθρώπων που διαδραμάτισαν καθοριστικό […]
Στα σύνορα της Ελλάδας και της Ευρώπης τελείται η εργατική πάλη
Συχνά ακούμε και συζητάμε τελευταία ότι το προσωπικό είναι πολιτικό. Εδώ αποτυπώνω δύο λόγια προσωπικά. Έχω γεννηθεί στα Τίρανα και έχω έρθει με την οικογένεια μου στην Αθήνα το 1991. Μεγαλώνοντας εδώ, είδα την Αλβανική κοινότητα να μετατρέπεται στη ραχοκοκαλιά της εργατιάς αυτής της χώρας. Η συμβολή μας έχει υπάρξει τεράστια στην αγροτική παραγωγή, […]
Ωδή στη χαρά;
Το σημερινό σχόλιο του Γιώργου Τσαρδανίδη. Δείτε περισσότερα σκίτσα του Γιώργου Τσαρδανίδη για το Jacobin Greece εδώ
Η πανδημία και ο πόλεμος των αξιών
Ο κορωνοϊός δεν ήταν μόνο ένας ανεπιθύμητος εισβολέας, ένας κατακτητής που άλωσε εν μια νυκτί έναν ήδη ανοχύρωτο και εξουθενωμένο από τις αλλεπάλληλες οικονομικές κρίσεις πλανήτη θέτοντάς τον σε καραντίνα. Αποτέλεσε παραδόξως έναν ιστορικό καταλύτη, εφάμιλλο ενός πολέμου ή μιας φυσικής καταστροφής, που άφησε στο πέρασμά του εκατόμβες νεκρών, κλόνισε συθέμελα εδραία αξιακά συστήματα, και […]
«Κατοικώντας την Εξαίρεση»: Μια συζήτηση με την Στελίνα Πορτέση & τον Σταύρο Σταυρίδη
Με αφορμή το πρόσφατο τόμο, Κατοικώντας την Εξαίρεση (Futura, 2024) τον οποίο συνεπιμελήθηκαν οι Στελίνα Πορτέση και Σταύρος Σταυρίδη, συζητάμε μαζί τους για τον τρόπο με τον οποίο η έννοια της κατάστασης εξαίρεσης μπορεί να βοηθήσει ώστε να εννοιολογήσουμε αποτελεσματικά την τωρινή συγκυρία, για τους πληθυσμούς που βιώνουν τις συνέπειες της κατάστασης εξαίρεσης, για την […]
Προς μια αναζήτηση του «νέου» στην Ευρωπαϊκή Ριζοσπαστική Αριστερά. Μια κριτική ανάγνωση του βιβλίου του Γιώργου Χαραλάμπους για την Ευρωπαική Ριζοσπαστική Αριστερά
Σε όλη την διάρκεια των φοιτητικών μου χρόνων είχα την αίσθηση ότι υπήρχε μια λανθάνουσα τάση στον ακαδημαϊκό χώρο να αναζητούμε διακαώς το καινούριο, ή καλύτερα να το επινοούμε, εισάγοντας νέους όρους ασχέτως αν αυτό συνοδεύεται από μια επαρκή αιτιολόγηση και απαραίτητη ιστορικοποίηση των κοινωνικών φαινομένων. Ένας όρος που συνεχώς έχει πέσει θύμα της τάσης […]
Ένσαρκοι στοχασμοί πάνω στην τέχνη του θεάτρου
Ο καλλιτέχνης είναι φύσει και θέσει εξεγερμένος. Δεν μπορεί να δεχθεί έτοιμα δόγματα, παγιωμένες αισθητικές κατηγορίες, κάθε είδους αυθεντίες. Όσο μεγαλύτερη η εμπειρία, όσο βαθύτερη η γνώση, τόσο πιο τολμηρός ο καλλιτέχνης, τόσο πιο πρωτογενής η φυσική ανταπόκριση του οργανισμού του στις δημιουργικές ενορμήσεις της φαντασίας, στους τρόπους επικοινωνίας και αναμέτρησης με το υλικό του. […]